Tuesday, September 04, 2007

De Grote Oversteek (2): Aflevering 1

:-) :-) :-)

of met andere woorden: ik vond het een zeer fijne, eerste uitzending!

Heel veel "Oooo, kijk, nonkel Guido!", "En daar, Sammeke!", en "Oooo, Nele heeft traantjes en kleine Cas wil niet dat zijn papa weggaat. Hoe schattig!"

Tja, als je bijna alle protagonisten in dat programma persoonlijk kent, wordt het moeilijk om objectief te blijven, hé.
Hopelijk heeft u, die de mensen uit De Grote Oversteek niet of nauwelijks kent, ook een goed gevoel bij deze eerste aflevering. En kon u af en toe glimlachen, grinniken of zelfs een traantje wegpinken.

Soms stoort het me wel dat de makers echt àlles wat er gezegd wordt, ondertitelen. Maar mijn lief, een Kempenaar maar toch al de helft van zijn leven in Limburg wonend, zegt dat de dialecten die daar gesproken worden, écht niet buiten Limburg te verstaan zijn... Hm, ik zal 'm maar geloven, zeker?
En, o ja, u leest dat goed: dialectEN, meervoud. Want u hoorde Lafelts, Rosmeers, Veldwezelts, Maastrichts (of van verder over de grens), Vroenhovens, Vlijtingers en nog een aantal dialectjes van uit de buurt. Waarlijk élk dorp heeft daar zijn eigen dialect, ook al liggen sommige dorpen slechts een steenworp van mekaar.

Mijn pa moest op het einde van de eerste aflevering natuurlijk weer de show stelen, met zijn "Wei ich nog eu jungske woas" van Frits Rademaekers... Maar 't is waar, mijn pa zingt graag en gelukkig nog een beetje goed ook. Daar zal zijn lidmaatschap van allerlei presidia in Gent en Limburg, wel voor iets tussen zitten.

Allez, ik ben echt benieuwd naar het vervolg. Zéker het stukje waarin William met zijne logé gaat winkelen, voor de àllereerste keer! En zou Gerard zijn jeansbroek écht niet strijken? En overleeft Margriet de koeienmest bij de bioboer 't Wanthof? (Overigens, héérlijke zelfgedraaide ijs! Het fietsroutenetwerk loopt er langs, dus als u in de buurt bent: zeker stoppen!)

En ik wil mijn moeder wel eens met de bosmaaier in de weer zien, haha! En nonkel Guido die zijn eten zelf moet maken (al vrees ik dat of zijn logé Lambert daar voor gaat zorgen, of zijn kinderen. Maar soit...).

Overigens: de krantenwinkel en de bakkerij liggen geografisch gezien niet in Lafelt, maar in Vroenhoven op de Maastrichtersteenweg... De media vertekenen dus hier ook. Maar zowel bakker Guy als krantenboer Guido hebben roots in Lafelt, dus hélemaal fout is het niet. Maar toch wel een beetje... 'k Weet niet of de Vroenhovenaren daar zomaar zonder commentaar over heen zullen gaan. Ik vrees dat in 't Gazetje deze morgen al héél wat commentaar over de toonbank gegaan is! ;-)

No comments: