Tuesday, August 28, 2007

De Grote Oversteek - 1

Dinsdag is boekskes-dag, zowel voor Peter op StuBru als hier ten huize, want dan steekt den Humo in onze brievenbus. En wat zie ik op pagina 4 en pagina 5 (niet geheel tot mijn eigen verbazing)??? Zowaar àl mijn mannelijke buren-van-vroeger. Toch effe schrikken, hoewel ik niet geheel verbaasd ben, want ik wist natuurlijk wel dat dit zou kunnen gebeuren. Als je eigen vader en moeder deelnemen aan een docu-soap (zo noem ik het toch), kaderend in het Jaar van de Gelijke Kansen (dus met overheidssteun en zo), dan weet je dat er gegarandeerd media-aandacht komt. Tijdens de opnames eind juni was er al veel belangstelling, maar dan toch voornamelijk van de lokale pers. Nu wordt het Vlaamse persbelangstelling... O jee!

Zelf heb ik nog niet zo heel lang geleden aan een tv-quiz meegedaan, want op zich wel erg leuk was om mee te maken (afgezien van mijn slecht resultaat, maar dit terzijde 8-) !). Ik werd goed verzorgd, warm eten, ook voor diegene die me vergezelde, allemaal dik in orde. Ook dik: de troostprijs. (Geldt ook voor mijn verschijning op tv, maar ze zeggen dat je daar 5 kg van moet aftrekken om tot een reëel beeld van de in beeld gebrachte persoon te komen. Ik troost me maar met die gedachte, no matter what.) Achteraf waren de reacties van kijkers die me herkenden, wel leuk. Vooral die ene man die me op het zebrapad aanstaarde, verder liep en zich nog twee keer omdraaide om eens goed te kijken of ik het echt wel was en me daarna dan toch maar aansprak omdat ik eerst verveeld en daarna lachend keek (ja zeg, een wildvreemde die zich ook nog eens zo gedraagt, je zou voor minder!). Anyway, dat is klein bier vergeleken met de aandacht die de deelnemers aan De Grote Oversteek te beurt zal vallen... vrees ik.

Ik zou er niet over inzitten, ware het niet dat bijna mijn hele familie ergens in de serie wel zal opduiken... Help! Gedaan met onbevangen toekijken en ongecensureerd commentaar spuien over de karakters, wat ze zeggen, hoe ze zich gedragen... Neen, ik ga op mijn woorden moeten letten. Misschien moet ik wel tot de verdediging over gaan. "Zo zijn mijn ouders in het echt niet, dat hebben ze fout in beeld gebracht!" Of: "Mijn oom heeft dat zo niet gezegd, dat is volledig uit de context gerukt." "En neen, mijn neefje is in het echt niet zo'n ettertje!"

En o nachtmerrie, dat gedurende 8 tot 10 weken!!! Ik snap waarom dat mijn zus zich ver verwijderd heeft, fysiek en mentaal, van dat hele gedoe. Zelf was ik fysiek vaak in de buurt, maar ja, dat kwam omdat ik in de omgeving werkte op dat moment. En ik ben een familiemens, dus liep ik - net zoals altijd - ook tijdens de opnameweek regelmatig langs mijn bloedverwanten in een van de dorpen. Gelukkig wel steeds zonder een camera op mijn neus geduwd te krijgen.

Enfin, ik ben dus eens benieuwd hoe ze bepaalde figuren geportretteerd zullen hebben... Heb nog niet vernomen van mijn moeder of de persvoorstelling is meegevallen. Zal straks wel een verslagje krijgen. Ik ben alvast wel verheugd over het feit dat Chris Dusauchoit de commentaren levert. Lol verzekerd. (Hoewel ik er niet aan twijfel dat de lolbroeken in mijn familie ook vóór de camera serieus hun best gedaan zullen hebben!) Dus als wat ze gefilmd hebben, die van De Mensen, niet grappig is, dan is er nog het commentaar van Chris om te boel te redden. Ik ben toch erg benieuwd. Maandag 3 september, 20.40 uur op één.


">Link

1 comment:

Lowrider said...

Uwe pa kan goed zingen ;-)