Wednesday, October 31, 2007

halloween my ass

normaal gezien doe ik niet aan straffe taal "en plein publique". Maar nu moet ik toch even mijn frustratie kwijt.
Halloween? My ass!

Wat een gezever! Probeer eens een tafeltje vast te krijgen op 31 oktober... "Excuseer mevrouw, het is Halloween vanavond. We serveren enkel een menu. U kunt niet à la carte eten." Oké dan, maar is het dan wel mogelijk om vis te nemen in plaats van vlees? "Even vragen... Excuseer mevrouw, dat is niet mogelijk. We serveren enkel vlees."

What the hell?????

In de eerste plaats: wie viert Halloween, behalve Amerikanen en die enkele 'kids' in Vlaanderen die van hun ouders altijd het nieuwe speelgoed en de nieuwste gadgets op de markt krijgen?
Michiel Hendrikx, de fotograaf van De Standaard en één van de kompanen van Wim Opbrouck, zei het vanmorgen nog op Radio 1: "Voor een fotoreportage moest ik gisteren op zoek naar tekenen van Halloween. Maar in heel Gent en omstreken géén duidelijke signalen van Halloween te vinden. Het is een hype, door de media gecreëerd."

En een hype waar de doorsnee Vlaming niet echt van wakker ligt. Bovendien gaat het volledig voorbij aan de traditie die WIJ hier met 1 en 2 november vieren: het herdenken van de doden. Over het nut van deze traditie en of je hier al dan niet aan mee doet, wil ikhet eigenlijk nog niet echt hebben.
Het gaat er om dat we hier in Europa niets met pompoenen, spoken en Halloween hebben op de 31ste oktober. Geïmporteerde prul is het. Iets waar de 'commerçe' zijn voordeel uit wil halen. Maar waar ik weiger aan mee te doen.

En waar ik me mateloos aan erger!

Tot overmaat van ramp besloten onze overburen ook nog hun gevel te versieren. Er prijken (nou ja) drie (ja DRIE!) levensgrote lijken/skeletten/spoken voor en aan hun gevel, een joekel van een spinnenweb en een lichtgevende vleermuis aan hun raam en zogezegde 'enge' slierten in de vorm van een vliegendeur voor hun zo al lelijke voordeur.
Zo lelijk dat ik hier zelfs geen foto van durf nemen... Al moet ik het er misschien toch op wagen...

In elk geval: fuck Halloween, het feest, de bijbehorende kostuums en versiersels en vooral de hele hype er om heen. Jakkes!

No comments: